Spørsmål:
Hei. Jeg er nå i min 7 uke, og jeg skal snart på jobb. Men jeg er veldig redd at det skal skje noe galt mens jeg er der. Jeg jobber offshore som prosesstekniker, og jeg har snakket med sjefen, og han har sagt jeg skal sitte inne i kontrollrommet mens jeg er på jobb. Det vil si 12 timer forann en hel haug av dataer, og jeg leste en plass at den strålingen som kom derfra var farlig. Stemmer dette, og i så fall, hva skal jeg gjøre.
Hilsen ei engstelig Tonje

Svar:
Svar: Jeg forstår godt engstelsen din, men kan si at så langt er det ikke påvist sikker uheldig virkning på fosteret av at mor arbeider foran dataskjerm. Jeg vil imidlertid råde deg til å ta kontakt med verneombud på arbeidsplassen din for å få hjelp/råd der. Dessverre er ikke altid sjefer oppdatert på alle områder, og gravide har rett på å bli omplassert om det viser deg at arbeidet kan medføre skade for fosteret. Du kan evt. få hjelp til å undersøke med produktansvarlig hvordan dette er i forhold til svangerskap.
Ta det ellers opp med andre kvinner på samme arbeidsplass. Hva har de gjort før deg i lignende situasjon?
Lykke til videre! Ta godt var på dere begge.
Hilsen Monica.