Spørsmål:
Hei. Jeg er ei jente på 22 år, som er 11 uker på vei. Jeg fikk en telefon fra min lege i går om at jeg har celleforandringer.Hun sa ikke noe om hvilken type det var.Blir litt egstelig.Skal til gyn. på sykehuset til ny celleprøve. Er det skadelig for fosteret og meg selv med celleforandringer? Er førstegangsgravid så dette var ingen god beskjed å få.

Svar:
Celleforandringer betyr ikke annet enn forandringer. Det er grunnen til at man ønsker en ny prøve for å se om dette var en enkelt hendelse eller om det er de samme funnene/forandringene neste gang.
Celleforandringer kan gå over av seg selv, eller de kan utvikles. Det er grunnen til oppfølging. En oppfølging som kan variere fra 3 mnd. til 6 mnd. mellom hver kontroll.
Det er sjeldent kvinner på din alder har alvorlige celleforandringer. Det er i midlertid flott at det oppdages slik at du evt. kan få behandlig om det skulle være nødvendig etter avsluttet svangerskap.
Når du skal til sykehuset vil jeg foreslå for deg at du skriver opp alle spørsmål på en lapp i forkant. På den måten slipper du å glemme viktige ting og komme hjem med ubesvarte spørsmål.
Lykke til med kontrollen!
Hilsen Monica.