Spørsmål:
Hei Monica! Jeg er gravid i 6. uke. Har brukt Seroxsat mot panikkangst, men sluttet da jeg fant ut at jeg var gravid. Var da i ca. 2. uke. Gikk på 20 mg. pr. dag.
Tror du fosteret har tatt skade? Ved tre anledninger senere har jeg tatt Vival 2mg. Hvilken effekt kan dette ha på fostret? Uten Seroxsaten har jeg mye angst, og i ekstreme situasjoner har jeg da tatt Vival. Håper du kan fortelle litt om risikoen med dette. Hilsen Cecilie

Svar:
Svar: Hei Cecilie! Jeg forstår at dette er en vanskelig situasjon for deg.
Jeg vet at det er mange gravide som sliter med sammen problemet. Har du forsøkt
deg på vår
diskusjonsside?
Jeg vil råde deg til at du snakker med legen din om dette og får vite hva du evt. kan bruke av medisiner, og hvordan de skal brukes.
Jeg forholder meg til Felleskatalogens anbefalinger, (en bok som leger bruker når de forskriver medisiner), og der står det vanligvis ikke hvordan preparatet virker på fosteret, men om det kan brukes eller ikke. Ønsker du nærmere opplysninger kan evt. du henvende deg til produsenten av preparatene.
Om Vival står det at det ikke med sikkerhet er påvist fosterskade, men at det frarådes å brukes jevnt i graviditeten. Brukes Vival mot slutten av svangerskapet og høy dose i fødsel kan dette gi slappe nyfødte med dårlig sugeevne.
Jeg håper du kan finne gode alternativer og kan få en jordmor som har tid til deg i svangerskapet.
Lykke til! Hilsen Monica