Spørsmål:
Hei! Jeg er gravid for 4. gang nå. Har en sønn på 2 og etter det har jeg hatt to sa. En i uke 6 og en i uke 13. Nå er jeg 11 uker på vei og er vanvittig bekymret og redd for at det skal skje noe igjen. Derfor har jeg noen spm. Jeg har pcos... Under forrige fødsel fikk jeg en rift i livmortappen. Den er ca 1 cm lang i følge jordmora sist. Jeg lurer på om dette har noe å si iforhold til å miste? Ser for meg at det plutselig bare skal åpne seg... og at fosteret detter ut... Jada.. jeg sier jo jeg er hysterisk.. Har denne riften noe å si i et nytt svangerskap? Jeg har hele dette svangerskapet hatt grønnaktig utflod. Ikke hel tiden, men det kommer av og til. Tykt og lys grønt. Ingen lukt og ingen ubehag. Har også hatt dette før jeg ble gravid og da etter eggløsning. Er dette normalt? Eller er det noe som kan påvirke sa? Tror det var alle spm til nå.... På forhånd takk for svar...

Svar:
Jeg forstår godt din redsel, men tror ikke du har grunn til å bekymre deg for at livmorhalsen plutselig bare skal åpne seg. Du kan ikke abortere p.g.a. en evt. rift som ble forsvarlig sydd.
Utfloden vil jeg råde deg til å gå til jordmor/lege med. Du bør få tatt en bakteriologisk prøve som sendes til dyrkning (for å se om du har bakterier som ikke skal være der). Dette er en en enkel prøve.
Lykke til videre!
Fyll deg med gode positive tanker og masse glede! Det gjør både deg og fosteret godt.
Hilsen Monica.