Spørsmål:
Hei. Frem til torsdag så har barnet sparket utrolig mye og kraftige spark. Nesten hele dagen lang. VELDIG aktiv har han vært. Men fra lørdag og til idag (mandag)har han kanskje sparket bare 2-3 ganger om dagen. Og de sparkene har vært veldig "slappe". Det har føltes som om han orker ikke sparke. Jeg har hatt litt vondt i magen i ny og ne, men føler meg ok. Det er mitt første barn. Spurte legen om dette men hun sa at det er normalt. Siden jeg elsker barn så utrolig høyt, og jeg gleder meg til å få gutten min, så er jeg veldig bekymret. Kan dette være noe farlig.?? HVa tror du at det kan være? I så fall hvem skal jeg oppsøke? Jeg vil ikke dra til fastlegen min med dette, når hun da mener at dette er normalt. Skal jeg oppsøke sykehuset der hvor jeg skal føde for å prøve å få til en time til ultralyd? Eller legevakten? Jeg vil bare vite om barnet mitt har det bra og at han ligger slik han skal ligge. Jeg er veldig bekymret og håper på et kjempe snarlig svar.

Svar:
Siden du ikke forteller om  hvor mange uker barnet er blir det vanskelig å gi deg et riktig svar. Før barnet er 25-26 uker er det dessverre lite man kan gjøre om ikke barnet sparker daglig eller om spark ikke er som de har vært før. Det er viktig å huske på at det også høre med i et normalt svangerskap opp mot denne tid.
Etterhvert som det går mot slutten av svangerksapet er det imidlertid SVÆRT viktig å følge med på spark og bevegelser. Da er det mye man kan gjøre om barnet ikke har det bra i livmoren.
Du kan absolut snakke  med fastlegen din igjen og fortelle at du fortsatt er bekymret. Mors bekymring skal vi ta på alvor. Hun kan f.eks tilby deg en kontroll der du får høre fosterlyden.
Evt. må du ringe en helsestasjon. Nærmer du deg termin kan du også ringe fødeavdelingen direkte der du skal føde og presemtere problemet.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Monica.