Spørsmål:
Hei! jeg er 14 uker gravid og har følgende spørsmål ang. hva barnet tåler inni magen. Forrige søndag spise jeg pizza med "biffkjøtt" på en fast-food restaurant i Oslo. Senere leste jeg til min store forskrekkelse i VG at denne restauranten ble stengt umiddelbart eter besøk fra næringsmiddeltilsynet/byveterinæren. Dette pga. "skadedyr på kjøkken, dyreskrotter hengende ute i en garasje, manglende varmt vann og dårlig kjøling". Det er sjelden de velger å stenge en restaurant umiddelbart, så dette var nok ille. Jeg som voksen har nok tålt bakterien, men hva med den lille? Forsvinner bakterier når de blir stekt? I tillegg var jeg uheldig å drikke alkohol ved 3 anledninger før jeg visste jeg var gravid, kan dette ha skadet barnet? Hege

Svar:
Svar : Hei Hege! Skjønner godt at du ble forskrekket. Ved smitte av listeriose kan man få symptomer som minner om influensa. Man kan bli sår i halsen og i øynene, få diare og mageknip.
Ved salmonella infeksjon  er det ofte hodepine, brekninger, mageknip, diare, skjelving og feber. Symptomene kommer ca. 12-48 timer etter infeksjon og varer i 2-3 dager.
Toksoplasmose kan man også få ved å spise rått eller dårlig kokt eller stekt svine-okse kjøtt. Toksoplasmose kan gi influensa lignende symptomer.
Det er dessverre ikke alltid at bakterier forsvinner når maten blir stekt hvis ikke steketemperaturen er høy nok.
Snakk med jordmor/lege som du går til kontroll hos, og be evt. om å få tatt en blodprøve for å være på den sikre siden. Noen bakterier kan skade fosteret om man blir smittet i svangerskapet.
Med hensyn til alkohol er det selvfølgelig avhengig av mengden man drikker. Les mer i Babyverden om ”alkohol og svangerskap.”
Lykke til videre! Hilsen Monica.