Spørsmål:
Hei, Monica. Jeg er 21 år, og er fem måneder på vei. Jeg har hatt forferdelig vondt i korsryggen/bekken i ca. 3 måneder. Nå har jeg begynt å svømme, siden jeg ikke har fått hjelp fra verken jordmor eller lege. Svømmingen synes å hjelpe et par dager av gangen. Det jeg lurer på er om det kan være skadelig for barnet? Jeg er veldig glad i å svømme og jeg merker at det hjelper litt for ryggen min, men vil ikke fortsette med dette dersom det er noen risiko forbundet med dette.

Svar:
Svar: Det er trist å høre at du ikke får hjelp for plagene dine. Har du bedt om å få komme til en fysioterapeut? Det kan være et svært godt alternativ for deg. Du kan ev. be legen om en rekvisisjon. Egenbetalingen er ikke stor, men det kan du sjekke ut hvis det betyr mye for deg.
Angående bading er det fint at det hjelper. Det er min erfaring fra andre gravide også. Det er ingen risiko forbundet med svømming eller basseng bading hvis det er tilfredsstillende rengjøring og hygienisk standard der du svømmer.
Lykke til videre! Kos deg i bassenget og ta godt vare på deg selv.
Hilsen Monica