Spørsmål:
Har den siste tiden noen ganger om nettene våknet liggende i ryggleie og følt meg svimmel og uvel. Jeg har da kommet meg over i sideleie og ubehaget har forsvunnet. Det jeg nå bekymrer meg for er om den lille i magen kan ha tatt skade av disse periodene med surstoffmangel.. Jeg tenker da på om han kan ha fått f.eks Cerebral parese pga dette? Jeg går nå i min 28. svangerskapsuke.

Svar:
Svar: Ta det helt med ro. Babyen din har det fint selv om du ikke lenger trives i ryggleie. Men er det ikke fint at kroppen din sier i fra - til og med når du sover? Den tunge livmoren presser på den store samlevenen, vena cava, som fører blodet fra hele kroppen tilbake til hjertet. Når tilbakestrømningen hindres blir du uvel og våkner.
Prøv å finn gode stillinger i sideleie når du legger deg for natten. Bruk puter og riktig rigg deg til.
Lykke til med tiden som er igjen. Hilsen Monica.