Spørsmål:
Hei og takk for fin spalte. Jeg har allerede fått svar på mange spørsmål. Jeg er 23 år, og gravid i uke 27. Babyen sparker og har det tydeligvis veldig fint der inne. Har vært på UL og alt så bra ut. Min bekymring er: Jeg var nesten 3 mnd på veg før jeg visste det. I løpet av disse mnd skjedde det veldig mye, blant annet utdrikningslag og mitt eget bryllup.
Jeg drakk altså alkohol ved ca 3-4 anledninger, men aldri så mye at jeg ble overstadig beruset. Likevel er jeg selvfølgelig redd for at dette skal ha kunnet skade barnet på en eller annen måte. Kan man overhode finne ut om barnet har lidd overlast, eller må man bare "vente å se" og håpe at alt er ok? Det virker som et veldig aktivt barn. Svangerskapet har ellers vært utrolig problemfritt, foruten til tider sterke bekkensmerter med gangvansker. På forhånd takk for svar!

Svar:
Svar: Hei Lillemor! Takk for hyggelig tilbakemelding.
Jeg forstår at dette bekymrer deg, men jeg tror du kan ta det helt med ro. Det er regelmessig bruk, over 60 gram alkohol hver dag som vi med sikkerhet kan si vil skade fosteret. En drink, et glass øl eller et glass vin inneholder hver litt mindre enn 13 gram alkohol.
Med tanke på alkohol er det dessverre ingen undersøkelse før fødsel som kan si om barn har lidd overlast eller ikke. Store alkoholskadde barn har derimot et så karakteristisk utseende og oppførsel etter fødsel at man rask oppdager disse barna.
Nyt svangerskapet og den livlige babyen, lev sundt og gi gleden stor plass. Lykke til videre!
Hilsen Monica.