Spørsmål:
hei! et noe kronglete spòrsmàl fra meg her i dag, men men.. fyrer lòs: jeg oppholder meg i italia, er gravid i 6. uke og skal bli her og leve her , men vil fòde i norge. har termin 11 desember. sà lurte jeg pà da hvordan jeg skal gà fram? nàr kan man fly osv? er det mulig à ha en jordmor via telefon? her blir jeg ikke tatt noe sàrlig godt vare pà av andre enn forloveden.. litt ensom kan du si.. har en gynekolog som hjelper til med det aller nòdvendigste men.. jeg er ikke sà fryktleig populàr her merker jeg. har ringt legen min i norge som sa han skulle pròve à bestille for fòdsel pà ullevàl... litt i vllrede her.. tusen takk for svar!

Svar:
Jeg forstår at dette kan være vanskelig, men du finner nok ut av det underveis vil jeg tro. Snakk med kvinner rundt deg og oppsøk nærmeste norske i nærheten. Sjømannskirker er til eksempel gode møteplasser.
I forhold til hjemreise må du kontakte flyselskapet og få informasjon om når siste sjanse er til å komme hjem (når de vil fly med deg).
Når du skal velge fødested (det er fritt sykehusvalg)  er det kanskje naturlig å tenke på hvor du/partner skal opphold dere mens dere venter på rier, hvor du har familie, venner osv.
Hvis du skal føde på Ullevål kan du evt. kontakte sykehhuset når du er hjemme i Norge en gang før desember.
Lykke til!
Hilsen Monica.