Spørsmål:
hei monica! jeg fødte gutten min for 8 mnd siden, og han er mitt første barn. under svangerskapet la jeg på meg ca 15 kg dvs jeg veide 60 kg før graviditeten og ved fødselen veide jeg 75 kg. jeg hadde mye vann i kroppen, men nå etter 8 mnd så har jeg fortsatt endel vann i kroppen.. når vil all vann forsvinne? vil resten forsvinne av seg selv el vil de bli værende? og vekta pr idag viser 69 kg...jeg har ikke gått ned så mye? vil jeg noen gang komme tilbake til den normale vekten? trodde jeg skulle gå ned mye pga amming.. el vil kiloene rase når jeg slutter å amme? også var det brystene mine..de er blitt større.. tidligere brukte jeg 80 c-cup, men nå bruker jeg 80 e-cup... vil jeg noen gang komme tilbake til c-cup?

Svar:
Det er langvarig amming som virkelig monner, som kan fjerne fett som ellers ikke er lett å bli kvitt, (eks. fett på lår). Det er ikke slik at kiloene raser når du slutter å amme. Snarere tvert i mot.
Det er nok ikke annen måte å gå ned i vekt på enn å reduserer inntak eller øke mosjon. Det beste er å gjøre begge deler.
Jeg vil tro at brystene vil bli som før evt. oppleves mindre etter endt amming, forutsatt at vekten normaliseres.
Lykke til med porsjektet!
Hilsen Monica.