Spørsmål:
heisann. jeg gikk opp 70kg i mitt første svangerskap pga lavt stoffskifte og sengeliggende bekkenløsning. Jeg har ikke klart å gå ned igjen i normalvekt og veier nå 125kg og er 158cm høy. magen min er i ganske dårlig stand. den henger helt ned til lårene mine og den er helt "ødelagt" etter vektoppgang og keisersnitt. nå skal jeg kanskje få operasjon for å rette opp på misdannelsene jeg har fått fra svangerskapet,men jeg er redd: 1) burde jeg gjøre meg ferdig med fødsler før jeg tar imot operasjonen på magen? eller - er jeg for tung og klarer ikke magen min enda et keisersnitt? 2) eller - burde jeg ta operasjon og bli gravid igjen etterpå..i den anledning er jeg meget redd at alt skal gjenta seg og at operasjonen da er bortkastet. vær så snill og svar jeg trenger virkelig et råd.

Svar:
Jeg vi råde deg til å ta opp disse spørsmålene med legne som skal utføre operasjonen . Slik jeg ser din situasjon handler dette om en overvekt og et mageskinn som er blitt strukket maksimalt og nå er for stort og svært slappt. Det har  ingen ting å gjøre med din livmormuskel, der fosteret vokser og gror, beskyttes og ligger trygt.
Jeg vil tro det er en stor fordel for deg at du kvitter deg med alt det overføldige før du starter på et nytt svangerskap. Det er blant annet vanskelig å kjenne hvordan fosteret ligger, hører fosterlyd og måle magens  størrelse og få et godt bilde med UL når det er så mye "annet i veien".
Mageskinnet er tøyelig. Om du nå opereres vil det ikke strammes så mye at det kan  forhindre livmoren i en normal vekst.
Det er stor helsegevinst for deg og barnet å gå ned i vekt før du starter på et nytt svangerskap. Det er sommer og sol i vente, kom deg ut på en daglig mosjonstur og se frem mot et flott nytt svangerskap.
Lykke til!
Hilsen Monica.