Spørsmål:
Imorges da jeg våknet var det en våt flekk i sengen, diameter på ca 30 cm. Ingen gulaktig farge i det hele tatt og luktet ingenting..Var dette vannet som gikk? Ringte til fødeavd. men der sa de kun at dette var en urinlekkasje. Men dette har ikke skjedd før og hverken luktet eller så ut som urin...Dersom noe av vannet gikk..skal jeg da ikke bli undersøkt? Har termin 14.mai,med stor sannsynnlighet for nedkomst innen denne datoen.

Svar:
Svar: Det er helt umulig å si med sikkerhet om dette er vannavgang, urinlekkasje eller vanlig utflod. Det kan bli rikelig med utflod mot slutten. Noen opplever at den er tynnflytende nesten som fostervann, og det kan være vanskelig å skille det fra hverandre. Men, om det er fostervannet som er gått, vil det sannsynligvis komme mer. Vannet kan gå ”dråpevis”, og i slike tilfeller er det være lurt å ta på seg et bind for å se om det blir gjennomtrukket av fostervann etter hvert som timene går.Jeg ber alltid kvinnen om ikke å skifte bind før vi møtes slik at jeg på denne måten kan lukte om det er det ene eller det andre. Fostervann lukter ikke verken som urin eller som syrlig utflod. Det er en vammel lukt som er lett gjenkjennelig for de som vet hvordan fostervann lukter.
Er du fortsatt i tvil, kan du ta kontakt med jordmor/legen du går til kontroll hos, evt. kontakte fødeavd. igjen.
Lykke til med innspurten! Hilsen Monica.