Spørsmål:
Hei jeg er gravid i uke 21 og er medlem i "mammamafian"=) Og der har alle alt store og flotte mager. Vi er ein grupper på 5stk som skal ha i september. Men jeg har ikke ordentlig mage, mange på jobb som blir overasket når jeg sier jeg er gravid for de syns ikke på meg, er de noe galt med meg? Er barne unormalt liten i magen? Allt va normalt på ultralyden men alle hormoner som flyr i alle kanter gjør meg nærvøs for att jeg gjør noe galt i graviditeten som skader barne. Jeg er 1,61 høy og veier 66kg.

Svar:
Ta det helt med ro. I uke 21 er det helt normalt å ha liten mage. Jeg vil si at det er mer vanlig enn "store flotte".
Livmoren står vanligvis ikke til navlehøyde i uke 21, og kan av samme grunn ikke gi en "stor og flott" gravid mage. Kvinner kan imidlertid være oppblåst eller slipper "løs"/ut magen (som har vært holdt inne før, for å få den så flat som mulig ) når de venter barn.
Du har ingen gurnn til å engste deg. Din gravide mage vil nok også bli stor etterhvert!
Lykke til videre!
Hilsen Monica.