Spørsmål:
Hei. jeg er nå 35 uker på vei med mitt fjerde barn. Har trent mammatrim med Kari Jaquesson i hele svangerskapet, og er ute og går i fjell og natur. er i fin form:-) det jeg lurer på er hvor lenge etter en fødsel jeg må vente med å trene og hva jeg evt skal trene da? har lett etter info om dette men funnet veldig lite spesifikt. blir kjempetakknemlig for hurtig svar. hilsen janicke.

Svar:
Så flott at du tenker på kroppen din og holder deg i form i svangerskapet. Etter en normal fødsel kan du komme raskt i gang igjen med øvelser og mosjonering. Det er fint å starte på barselavdelingen. Mange steder er det også spesielle gympartier for kvinner som nettopp har født. Spør på helsestasjonen.
Om du vil trene for deg selv bør du være litt foriktig med harde øvelse for tidlig. Finn gode mageøvelser der magemusklene likevel brukes. Sit-ups bør du vente lenge med.
Det er en god regel å ikke gjøre noe som kjennes ubehagelig. Dette er spesielt viktig dersom du har eller har hatt bekkenløsning.
Husk at det er flott å gå lange raske turer med barnevogn. Unngå imidlertid tunge løft til bekkenbunnen er blitt sterk igjen.
Lykke til med fjerdemann!
Hilsen Monica.