Spørsmål:
Hei jeg bare lurer på om det er avelig med trangt bekken? Moren min fikk beskjed at hun ikke kunne føde normalt pga dette, også søsteren hennes måtte det. Jeg er gravid, og har selvfølgelig mest lyst til å føde på normalt vis, så jeg lurer bare på om det er stor sjanse for at jeg og har trangt bekken? mvh karoline

Svar:
Trangt bekken i familien der kvinnene har måttet foreta keisersnitt er absolutt noe vi tar hensyn til og vurderer ut fra. Det behøver imidlertid ikke bety at du har trangt bekken.
Røntgen av bekken tas kun på indikasjoner og aldri på mistanke p.g.a.røntgen stråler om barnet vil utsettes for.
Hver kvinne med mistanke  om trangt  bekken vil bli vurdert med bl.a. ultralyd us. og vektberegning av barnet.
Enkelte i fagmiljøet mener at det ikke finnes belegg for begrepet "trangt bekken" når barnet ligger i hodeleie.
Du bør nevne dette for jordmor/fastlegen når den tid kommer.
Lykke til. Hilsen Monica.