Spørsmål:
Jeg er gravid i uke 37 og har et problem med kroppslukt. Ikke nin egen eller min manns, men svigerforeldrene mine. De lukter så vondt! Jeg har ikke reagert på dette før jeg ble gravid, men nå er det virkelig ille. De skal bli besteforeldre og gleder seg naturligvis veldig, og besøker oss mye mer enn de gjorde før, de bor også veldig nær oss. Jeg har begynt å grue meg til de skal besøke oss etter at bebyen har kommet. Jeg kjenner meg veldig egoistisk og fæl, for jeg vil ikke at de skal holde bebyen eller komme på besøk noe særlig. De er verdens snilleste og mest hjelpsomme, men jeg orker dem ikke. Jeg håper, og regner med at denne ekstreme luktesansen går over etter fødselen, og at jeg da vil sette mer pris på mine snille svigerforeldre igjen. Tar det lang tid etter en fødsel at luktesansen blir normal?

Svar:
Det er helt riktig at luktesansen endres i svangerskapet. Akkurat når den "normalisers" etter fødsel er nok individuelt vil jeg tro.
Det er fasinerende å oppleve hvor primitive vi er. Vi er jo også pattedyr. Tenk hvor viktig lukten har vært for avkommets overlevelse. De fleste fødsler starter f.eks om natten. Da var vi som huleboere i trygghet. Fødsel ute på marken var farlig. Det kunne luktes av rovdyr på lang avstand. Det har vært livsviktig å kjenne igjen sitt eget barn. Det er blant annet veldig vanskelig å få et dyr som nettopp har født til å adoptere en annen unge enn sin egen, nettopp p.g.a. lukten.
Som mor vi du kanskje oppleve å få kontakt med denne delen av deg selv på flere måter. Mange kvinner forteller at de helst ikke vil at noen andre enn barnets far og egne foreldre/søsken skal holde barnet. De misliker sterkt at barnet ligger tett inn til en annen kropp/armkrok. Misliker parfymelukt eller lukten av de som har holdt barnet, og noen vasker alt tøy når de kommer hjem for å få tilbake egen lukt , -som er en riktige.
Ikke bli overrasket om du også vil kjenne det slik.
Det jeg forsøker å si er det er ikke galt eller unormalt, men det snakkes kanskje ikke så mye om dette.
Lykke til med innspurten!
Hilsen Monica.