Spørsmål:
Jeg er 23 år og begynner å ønske meg et barn. Men jeg er veldig redd for å bli gravid og dermed få svangerskapsdepresjon. Grunnen til det er at min mor fikk det etter at hun fødte meg og tok sitt eget liv. Jeg hører at det er veldig arvelig og er livredd for at jeg skal få samme sykdommen. Men nå er det vel mer hjelp å få enn før hvis man blir syk?

Svar:
Vi bære alle på arvelige disposisjoner. Det betyr imidlertid ikke at vi får det samme som våre foreldre/familie fikk/ led av.
Jeg fortår godt din bekymring, men vil samtidig si at det er liten sjanse for at dette vil skje med deg.
Om du ønsker det kan du ta kontakt med en jordmor f.eks og dele dine tanker med henne.Jordmødre har stor erfaring. De har fulgt mange kvinner med ulik historie. Kanskje kan legen din være den beste samtalepartner om han kjenner seg og familien din godt.
Det er også som du sier en helt annen oppfølging rundt gravide og den nye familien.
Jeg ønsker deg alt godt og håper du treffer gode, varme omsorgspersoner underveis.
Hilsen Monica.