Spørsmål:
Hei Alle snakker om kvalme...eg føler meg bare sulten. Brukte for en måned siden å trene mye, har på grunn av eksamenstiden lagt dette på is. De siste to uker har eg følt meg sulten hele tiden, og spiser nesten hver 2. time på formiddagene. Prøver å begrense dette til to skiver, men føler av og til at dette ikke holder. Hvis eg ikkje spiser blir eg svimmel og kvalm. Har leita på nett for å finne kostholdsråd, kva vil mette mer enn andre ting... og er dette like normalt som å vere kvalm? Jeg er i min 8. uke.

Svar:
Ja det er det. Denne sulten som du beskriver er på en måte også en del av kvalmen siden du blir kvalm og svimmel dersom du ikke spiser.Du er heldig som selv kan bestemme hva du vil spise. Mange opplever en lammende kvalme som gjøre at de bare kan spise helt spesielle ting.
Noen kvinner er bare sultne (uten kvalme) i begynnelsen av svangerskapet.
Antagelig er det slik at den gravide kroppen vet den vil trenge ekstra næring, og av den grunn vil den "hamstre" når den har muligheten for det. Ganske fantastisk!
Jeg vil råde deg til å spise sundt og fettfattig. Knekkebrød med mager ost, gulerøtter og kålrot samt rikelig med vann kan være godt til mellom måltider. Havregryn og grovt brød metter godt.
Lykke til videre, håper sulten slipper taket i deg.
Hilsen Monica.