Spørsmål:
eg er så redd for å få strekkmerker,idag såg eg nogen streker på magen så eg aldri har sett før:er dette begynnelsen på strekkmerker eller kan det vere kulden som gjør huden rød!det er røde streker,veldig små!!hva kan eg gjøre for å forhindre strekkmerker??mor min har ingen strekkmerker og hun har 4 unger!kanskje hvis eg spiser lite så eg ungen bruker litt av fette på kroppen???har ikke lagt på meg så veldigt heller!var medium før eg blei gravid,trente en del og passte på kroppen!!!!HJELP ER KJEMPE REDD FOR STREKKMERKER!!!!!!

Svar:
Strekkmerker eller striae som det heter kan oppstå når underhuden og fettet ikke klarer å holde følge med strekkingen av selve huden, som er svært tøyelig. Muskulatur er også svært tøyelig.
Noen mener det skyldes at graviditetshormonene svekker de elastiske fibrene.
Underhudsvevet kan imidlertid sprekke i andre perioder med rask vekst, f.eks. i puberteten. Det kan også skje hos folk som legger mye på seg over kort tid.
Mange er redd for strekkmerker nettopp fordi de ikke går helt bort men blir igjen som smale, sølvglinsende arr.
Forskning tyder på at en spesiell krem som bla. innehodler alfa-toko-ferol, eller vitamin E , kan hjelpe noen.
Når du smører magen kan du ta opp en hudfold og skyve den bortover for på denne måten prøve å komme  strekkingen i forkjøpet og holde vevet tøyelig.
Det kan også hjelpe om man legger passe på seg.
Håper dette var til hjelp.
Hilsen Monica.