Spørsmål:
hei hei. jeg er nå gravid med mitt 3.barn og er 26 år gammel.. sliter veldig i svangerskapene mine med bekkenløsning og ble ikke anbefalt nummer 3 men nå er vi nå her da.. lurer på om jeg da etter dette skal sterilisere meg for kroppen min klarer ikke dette flere ganger. hvordan foregår det? har bare en eggleder.. lurer på hvor lang tid det tar å komme seg etter noe sånt..

Svar:
Sterilisering er et enkelt inngrep, (til orientering enda enklere på menn) som vanligvis gjøres via laparscopi(kikkehull metode). Tidligere ble det ofte tatt opp med kvinner som skulle har et planlagt keisersnitt om de ønsket å få utført en sterilisering samtidig. Nå gjøres ikke det lenger automatisk fordi det viser seg at de kvinnene som angret på inngrepet er de som får det utført i forbindelse med et svangerskap. Jeg forteller deg dette fordi du enda er svært ung og fordi det finnes god og sikker prevensjon.
Du bør ta det opp med partneren din og snakke nøye gjennom saken. Snakk med jordmor/lege og få sendt en henvisning til sykehuset der du ønsker å få det gjort. Noen sykehus har ventetid, det vil si at du kan bruke ventetiden til å bli sikker i din sak, evt. forsøke å finne et annet uten ventetid. Det er en egenandel knyttet til inngrepet.
Lykke til!
Hilsen Monica