Spørsmål:
Lurer på om man får dekket sterilisering hvis det blir gjort i forbindelse med fødsel. OG blir det eventuellt bare gjort i forbindelse med keisersnitt, enten det planlagt eller akutt? Eller kan man steriliseres hvis man eventuelt revner såpass at man blir lagt i narkose for å bli sydd sammen? Og hva kreves for å få en eventuell sterilisering utført under slike forhold? Mvh Undre

Svar:
Jeg kan ikke svare for alle sykehus i Norge, men vil tro det er ventetid også for en slik type operasjon.
Du kan få utført sterilisering (uten å betale egenandel) i forbindelse med et planlagt keisersnitt der jordmor/legen din har søkt om dette på forhånd og alle papirer er underskrevet.
Du bør snakke med jordmor/legen din om saken. De har lokal kunnskap om hva som er praksis i din krets og hviklen kapasitet de har.
Nå er det imidlertid fritt sykehus valg i Norge, - du kan selv gå på nettet og finne ut hvor de har kortest ventetid i tilfelle du ønsker å få utført inngrepet etter at du har født.
Forskning viser at kvinner som bestemmer seg for keisersnitt i forbindelse med svangerskap og fødsel er de som senere angrer seg. Dette skal man tenke litt på når en så viktig avgjørelse skal tas.
Med hormonspiral har vi nærmeste 100% sikker prevensjon.
Hilsen Monica.