Spørsmål:
Hei Jeg er nå gravid i uke 23 og lurer på om det er vanlig å få sprengte blodkar i huden under graviditet? Har prøvd å lest litt, men kan ikke finne at noen har hatt lignende problemer. Får dem overalt på kroppen og de kommer tettere og tettere. Noen er blitt skikkelig store og synes veldig godt. Hva kan dette komme av? Vil de forsvinne? Er det farlig? Takk for kjempenyttig side forresten :-)

Svar:
Det er ikke uvanlig med synlige blodårer under huden i svangerskapet. Det er deler av det nettverket av årer som har utvidet seg for å ta seg av den økte blodforsyningen under svangerskapet. De viser seg gjerne tidligst hos slanke kvinner eller hos dem som har svært lys hud. Hos noen er dette årenettet mer eller midre usynlig, eller det viser seg først langt ute i svangerskapet.
Noen får også spindelvevliknende mørkerøde tegninger, ofte på lårene. Det skyldes hormonforandringene. De kan blekne eller bli borte etter fødselen, og skjer ikke det kan man få dem fjernet.
Dette er ikke farlig.
Lykke til videre og takk for hyggelig kommentar.
Hilsen Monica.