Spørsmål:
jeg har 3 uker å 6 dager igjen før termin.og er vår første!og jeg har noen spm til deg.Det første er,: nå som det nærmer seg termin,er det vanlig at legen min,jordmor kjenner om det er noen åpning?så fall,visst de gjør det, men kun når en kommer til føden,er det normalt å evnt spør legen jordmor om det går ann å sjekke det om 1 ukes tid til??har nemlig hørt noen går med 1-2 cm åpning 3-4 uker før fødsel faktisk setter i gang...er det normalt?? andre spm er: hodet til babyen er riktig vei ned,å har festet seg så å si.(littegrann bevegelse er enda mulig)å jeg har merket det at når jeg reiser meg fra stolen,eller senga for å gå på do osv,kjenner jeg et ubehag nede i magen(der legen,jordmor kjenner om hodet er festet..)akkurat som det presser litt,å stikker på en rar måte.jeg har hatt kynnere siden uke 31.men de er sterkere enn de..men de gir seg å når e klarer å rette meg opp i ryggen å ta noen skritt..er det kynnere tror du??såfall er det normalt de blir sterkere jo mer en nærmer seg fødsel?? håper ikke spm er for vanskelige å forstå..ikke så lett å alltid forklare.. :) tusen takk på forhånd!! :)

Svar:
Det kan være litt forskjellig praksis vil jeg tro om kvinner tilbys en vaginal us. før fødsel eller ikke. Avhengig av hvor langt det er til fødeavd.(reisevei), om kvinner er usikre på om de er i fødsel eller ikke o.s.v. vil dette gjøres.
Det er ikke vanlig at førstegangsgravide går med åpning før fødsel. En evt. åpning sier heller ikke så mye om når fødsel starter, men du kan selvfølgelig spørre.
Alle sammentrekninger i livmoren kalles kynnere. Når disse takene blir regelmessige kaller vi det rier. Det er vanlig at sammentrekningene blir sterkere eller kommer oftere mot slutten av svangerskapet, men dette er individuelt. Noen førstegangs gravide merker lite før det hele starter og fødselen er i gang.
Lykke til med siste uker. Ikke glem at terminen bare er en dato. Du føder når kroppen din er klar for det.
Hilsen Monica