Spørsmål:
Jeg har hatt en spiseforstyrrelse i ett par år og har vært undervektig i perioder. Jeg har nå blitt gravid og jeg hadde en BMI på 18.5 da det skjedde. Bør jeg fortelle dette til legen? Er fortsatt vekten for lav? Bør jeg spise mer enn anbefalt?

Svar:
Jeg vil råde deg til å ta det opp med legen og jordmoren du skal gå til kontroll hos i svangerskapet. Det er viktig at du spiller med åpne kort slik at du får den omsorgen du trenger. Jeg vil også oppmuntre deg til å tenke gjennom hva du evt. vil trenge støtte/hjelp til for å få en positiv opplevelse av svangerskapet og vektøkningen som naturlig følger med.
Dette er tiden for nye tanker rundt mat. Det lille barnet fortjener kun det beste av næringsstoffer. Hva du spiser er viktig, ikke bare mengden.
Lykke til! Håper du kan unne deg noen glade og gode mnd. med "vekst" på mange plan!
Hilsen Monica.