Spørsmål:
Hei. jeg er førstegangs grevid i uke 29+5. har hatt noe problemer i svangerskapet angåede hjertefrekvensen til barnet. dette medfører at jeg er helt på tuppa nervøs og analyserer hvert spark som kommer. det som uroer meg er at det av og til kjennes ut som om barnet har et annfall, eller får en frysning inni magen.. er dette normalt? er eventuellt dette noe jeg bør få sjekket opp i? mvh. hanne

Svar:
Så trist at du er så redd og engstelig. Det er ikke helt uvanlig at foster har hjetefrekvens som blir utredet, uten at det må være noe galt eller at dette fortsetter etter fødsel.
Mange kvinner kan fortelle om en merkelig følelse; som som fosteret skjelver, eller får frysninger som du beskriver. Personlig har jeg ikke sett dette beskrevet eller selv opplevd det da jeg var gravid med mine tre barn, men jeg tror på fenomenet. Det er ikke uvanlig at nyfødte "sitrer" som vi sier. Det er også en type skjelvinger, særlig av hender og underleppe. Kanskje kan det være noe lignende?
Jeg vil råde deg til å stille alle spørsmål du måtte ha på neste kontroll slik at du slipper å gå rundt å være usikker.
Du kan stole på informasjonen du får, og slappe av om de kan fortelle at ingen ting er unormalt.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.