Spørsmål:
Er i veke 26 no. Har hatt ein ok graviditet så langt, litt lågt blodtrykk (nede i 80/50 på det lågaste), ligg på 90/60 no). Dette har gjort at eg har vore ein del svimmel og uvel. Etter fire veker med gradert sjukemelding/100% sjukemelding, pga at eg var heilt utsliten og tom var eg no klar for jobb igjen! Har no jobba ei veke i 70% og er igjen sliten og tom. Veit at kvar graviditet er ulik og alt det der, men fins det noko eg kan gjere for å få ein lettare graviditet? Jobbar som lærar på barnetrinnet, og det er jo ganske hektiske dagar, i tillegg til at eg har ein 2 åring heime. Tek vitaminer og trenar/går tur fleire dagar i veka....

Svar:
Det er bare du som vet og kjenner hvordan du har det og som vet hva som er best for deg. Det er ikke så mye annet jeg kan råde deg til enn det du gjør.
Det er flott at du er fysisk aktiv, men kan det være at du trenger å hvile deg mer enn du gjør nå? Kanskje noen av treningsøktene kan erstattes med en rolig aktivitet?
Om du ikke makter 70% bør du snakke med legen din om det. Hva med å jobbe annen hver dag evt. kortere dager?
Det er en krevende jobb du har som lærer i barneskolen. Hva med å undersøke om du kan få enklere dager på skolen? Let etter muligheter.
Mange kvinner opplever at det også er godt å ha en jobb å gå til, også når de er slitne. Det er imidlertid avgjørende at de selv kan være med å bestemme over sin egen situasjon.
God bedring. Ta godt vare på deg selv!
Hilsen Monica