Spørsmål:
Hei. Jeg tok keisersnitt for fem uker siden, og i løpet av i natt og i dag har det kommet ut flere slimklumper fra underlivet. Er dette slimproppen? Betyr det i så fall at det nå er ganske "åpent" inn til livmoren, og at jeg bør være forsiktig med samleie, bad, etc? Takknemlig for svar.

Svar:
Dette har nok ingenting med slimproppen å gjøre. Den såkalte slimproppen dannes kun i svangerskap. Den sitter som en slags beskyttende "propp". Når svangerskapet avsluttes og morkaken utstøtes vil det blø fra slimhinnen inne i livmoren der morkaken var festet. Dette kalles renselse. Nå er det ingen beskyttelse opp til lvimorhilsen lenger. Det trengs heller ikke. Det er ikke et foster der som bør beskyttes.
Livmoren en en hule som jevnlig "tømmes" når kvinner menstrueres. Det er riktig at man bør tenke på hvordan man lever for å unngå infeksjoner. I et parforhold der begge er trofaste er det heldigvis ikke noe man bør tenke på. Man tåler hverandres bakterier. I forhold til bad blir det som før i livet ditt.
HIlsen Monica.