Spørsmål:
jeg ser at under aktiviteter man bør ungå når man er gravid, står skigåing.nrn Men langrenn kan vel ikke være så usunt? Er det faren fpr å dette som er grunnen? Jeg lurte også på hvordan det er å sitte i badestamp når man er gravid, når den nettopp er nyfyllt, altså reint vann, er det noe man bør unngå? Hilsen Sol

Svar:
Det er dessverre blitt slik at mange er svært engstelige og tror det meste er farlig når de venter barn. Det er på en måte forståelig, samtilg som det er litt trist.
Generelt sier vi at kvinner kan fortsette med den type aktivitet som de er vant med å utøve når de blir gravide, og som de føler seg komfortabel med å fortsette med. (Ekstremsport frarådes).
Etterhvert som magen vokser vil kjærligheten og oppmerksomheten til barnet bli større og aktiviteten får en konkurent. Den erstattes ofte med en annen mer passelig aktivitet for en kropp i endring, eller man fortsetter i et tilpasset tempo.
Langrenn er kjempefint, men med en stor mage bør man unngå de verste utforkjøringene.
Badestamp i rent vann er greit. Skal man bade med noen er det en fordel med en dusj først. Vannet desinfiseres ikke og vi "sitter" i hverandres bakterier.
Det kan også være lurt å tenke på temperaturen på vannet. Babyen bør ikke bli overopphetet. Det kan skje om man varmer vannet til egen ytterste tålegrense.
God skitur!
Hilsen Monica.