Spørsmål:
Hei jeg har ett spørsmål. Jeg fødte en liten gutt for 3 uker siden, under fødselen sprakk jeg på den lille kjønnsleppen å måtte sy noen sting. Hvor lang tid tar det før de forsvinner? Fikk beskjed av jordmoren som sydde meg at de skulle forsvinne av seg selv, noen av dem er borte men nede ved vagina hullet er det noen igjen å de ser å kjennes ut som en stor knute. Kan jeg få betennelse dersom de ikke forsvinner? Har en mor som har problemer med at kroppen hennes holder på stingene selv om de skal forsvinne av seg selv, kan det være arvelig?

Svar:
Det er svært forskjellig når stingen blir borte, men du får ikke betennelse om de sitter der. Du kan ta et speil, en pinsett og forsøke å dra i knuten for å se om den faktisk er løs, men bare er blitt sittende. Det er ikke uvanlig.
Jeg kan aldri tenke meg at dette har noe å gjøre med hva din mor har opplevet.
Går det enda et par uker uten at de forsvinner kan du evt. be om en undersøkelse hos jordmor/legen hvor de kan hjelpe deg med å få de fjernet.
Hilsen Monica.