Spørsmål:
Hei! Jeg har i flere år barbert med nedentil og noen ganger blir jeg veldig sår og tørr og får små blødende sår mellom "hull 2 og 3"... er nå gravid i uke 27 og leste noe om at alle sår skulle sjekkes for herpes? blir jo litt nervøs da, selv om dette er et kjent problem for meg... hadde for en tid tilbake uvi, og urinprøve ble sendt til dyrkning, da ble det kanskje skjekket for slikt også? vet ikke åssen evt herpes oppstår, har hatt samme partner i over 6 år. tusen takk for en kjempe flott side, finner svar på det meste:o)

Svar:
Hvis sårene kommer i forbindelse med barberering og du lager små rifter i huden vil jeg tro at det er hele forklaringen på sårene, men dersom du er i tvil vil jeg råde deg til å ta saken opp med jordmor/lege.
Ved en UVI sjekkes det ikke for herpes.
Herpes smittes ved kontakt som for eksempel kyss eller samleie. Bare et par prosent av gravide har symptomer på underlivsherpes, men undersøkelse av antistoffer viser at kanskje en av fire har hatt det tidligere.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.