Spørsmål:
hei.. har en rift i endetarms åpningen hva kan brukes til å behandle dette med.Har nettopp født ett barn og har prøvd hemoride krem. Men dette hjalp ikke. Det blør hver gang jeg har hatt avføring. håper på snarlig svar

Svar:
Tilhelingsprosessen må gå sin gang og kan vanskelig påvirkes av noe du smører utenpå. Krem kan imidlertid virke lindrende,- men ikke direkte påvikre sårtilhelingen. Det er normalt at du blør når du har avføring, særlig om du har treg mage om må bruke litt kraft. Sørg for at avføring ikke blir hard( rikelig med drikke og mosjon)
Du kan også helle litt grønnsåpe i en balje (stor nok til å få stumpen opp i) og sitt i grønnsåpebad etter hver avføring, evt. også morgen og kveld. Grønnsåpen har en fantastisk rensende virkning. Prøv også med en vannavstøtende krem (zink salve) innimellom badene om du er redd det blir for fuktig.
Heldigvis er vevet rikelig sirkulert og det gror godt i dette området. Om kort tid er du kvitt plagen.
Hilsen Monica.