Spørsmål:
Hei fødte min første fødte gutt i uke 24, 4 som levde i 7 uker før han fikk GBS infeksjon og døde av dette.. er nå gravid på nytt, og er veldig redd for at det samme skal skje igjen. Legen kunne ikke finne årsaken til den tidlige fødselen, så er da usikker på hva de egentlig kan gjøre ved dette svangerskapet. Kunne du si hva jeg bør kreve av ekstra oppfølging. er veldig redd for å miste igjen og ønsker tett oppfølging. Kan jeg kreve at det blir tatt en GBS prøve av meg for å sjekke om det kan ha vært det som satte i gang fødselen? Håper virkelig du kan komme med noen svar, fordi det er veldig vanskelig å snakke med legen om dette. hilsen annie

Svar:
Jeg forstå godt din engstelse og behov for oppfølging i dette svangerskapet.
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med en jordmor slik at du har to å spille på/forholde deg til som kan utfylle hverandre og gi deg det beste.
Du bør også henvise til en spesialavd./fødeavdelingen (evt. der du fødte)for en kontroll/gynekologisk us. Hva var årsaken til at du fødet så tidlig? Hadde det noe med din kropp å gjøre som gjør at du skal følges nøye opp dette svangerskapet?
Det vil også være naturlig med en bakteriologisk prøve fra livmorhalsen din(gjøres i forbindelse med en gu på fødeavd.)
Med hensyn til GBS infeksjon og evt. forebyggende behandlig i dette svangerskapet vil jeg råde deg til å ta dette opp med stedet der du skal føde.
Stå på. Det er bra du tar godt vare på deg selv og barnet ditt!
Du har krav på beste behandling!
Ønsker deg alt godt og et fint svangerskap!
Hilsen Monica.