Spørsmål:
Hei Monica! Jeg har et spørsmål av litt personlig karakter. Jeg er mor til fire mellom 7-17 år,er nå blitt gravid med nr 5. Jeg lurer litt på om det var helt uforsvarlig av meg og bli gravid siden jeg veier 147 kilo? Har slanket meg siden jul-10 kilo og driver fremdeles og lever sunt og mosjonerer.
Da jeg fikk barn nr4 veide jeg 128 kilo ved fødselen. Har "bare" lagt på meg mellom 6-8 kilo under de andre svangerskapene, og jeg har hatt fine svangerskap. Har alltid gått over terminen med mellom 4-10 dager, nr 2 kom på dagen. Jeg er 173 cm høy og har tatt prøver på blodtrykk, kolesterol og blodsukker - alt er flott. Hva mener du om dette at jeg er gravid, kan alt gå bra tross i overvekten?
Kan en slanke seg når en går gravid? Jeg har akkurat tatt en test, og jeg har en kvinnelig fastlege som jeg liker veldig godt. Kan jeg veksle på og gå til legen + jordmor eller går ikke det? Dette ble mange spørsmål på en gang, men jeg håper du kan svare meg. På forhånd takk!

Svar:
Svar: Hei mor til fire! Det er svært vanskelig å gi garantier eller
forutsi hvordan svangerskap vil bli. Du vet sikkert at overvekt er en
risikofaktor, men du har jo selv erfart et det gikk fint på alle måter med dine
128 kg. Hvis du er usikker er mitt meste råd til deg at du tar kontakt med
fødeavdelingen der du har født og får en samtale med gynekologen der. Sammen kan
dere diskuterer saken.
Det anbefales ikke slanking under svangerskap, men
det er svært viktig med et bevist kosthold. Du kan f.eks be om en time hos en
dietetiker og få lagt opp et kosthold som vil passe deg.
Du velger
selvfølgelig selv hvor du vil gå til kontroll i graviditeten. Det er opp til deg
hvor mange ganger du vil gå til jordmor eller lege.
Lykke til videre! Jeg
kjenner flotte overvektige lykkelige gravide som har det helt fint med
sine svangerskap. Hilsen Monica