Spørsmål:
Hei! Så fint at dette nettstedet finnes. Vi har kjøpt oss hus, som trenger noe oppussing. Mest i form av maling. Vi har gang og loftstue igjen, ca 80 2m. Vi vil så inderlig ha malt dette før barnet kommer i slutten av april 2005. Vi sverger til oljebasert maling, da dette gir best resultat. Jeg har mulighet til å bo hos slektninger i den tiden dette arbeider pågår og jeg vil ikke være delaktig i malingen. Hva bør vi gjøre? Går det bra om vi pusser opp og at jeg bor et annet sted under arbeidet? Evt hvor lenge bør jeg holde meg vekk fra huset. Det er fortsatt varmt i været og gode muligheter for stor gjennomluftning i huset. Vi har ingen barn fra før. på forhånd, takk.

Svar:
Svar: Dette bør det være tid til. Det er veldig fint at du kan bo hos noen mens arbeidet pågår, så er du helt trygg. Jeg tror ikke du behøver å holde deg unna huset så lang tid etterpå, i alle fall ikke om du ikke skal oppholde deg daglig i disse rommene. Det er egentlig bedre å ”bake ut” rommet/rommene enn å lufte. Det vil si å stenge av og få så høy temperatur i rommet som mulig. Ønsker du å vite mer om helse -og miljøfare kan du gå inn på Maling og Lakkindustriens Forbund sin hjemmeside med lenke til leverandørenes hjemmesider: http://www.malingoglakk.no
Evt. se på Miljøtiltak Maling og lakk: http://www.grip.no/MalingogLakk/MalingogLakk.htm
Lykke til videre! Hilsen Monica.