Spørsmål:
Hei. Jeg fikk et barn i november og har nå begynt å trene igjen. Jeg spiller fotball, svømmer, sykler og løper. Hvordan er det for bekkenet å trene etter fødselen? Jeg hadde ingen problemer med bekkenet før fødselen og etter fødselen. Etter at jeg har begynt å trene kjenner jeg at bekkenet er litt annerledes. Er det fordi bekkenet trener, eller er det et tegn på at man bør ta det litt mer med ro? Jeg har tatt knipeøvelser hver dag siden fødselen og gjør det fortsatt. Må jeg regne med at jeg kjenner noe i bekkenet når jeg starter opp treningen, eller er det kroppens signal på at jeg bør ta det med ro, evt ikke trene så mye, evt trene andre ting? Det er ikke vondt i bekkenet, men det kjennes litt annerledes.

Svar:
Så flott at du er igang igjen og har så mye overskudd. Det er helt fint for kroppen og bekkenet med bevegelser som gjør deg godt. Men derom du kjenner at noe er annerledes og blir usikker på om det er bra vil jeg råde deg til ikke overdrive. Kroppens signaler bør du høre på.
Det kan være du har vært for tøff rettt og slett. Husk at du har masser av tid.
Kjør litt safe nå i begynnelsen og etter hvert som du bygger opp muskulatur igjen, kan du prøve deg frem.
Om det fortsatt kjennes annerledes ut i bekkenet kan det være en ide å ta kontakt med en fysioterapeut.
Det er våri vente............... deilig!
Hilsen Monica.