Spørsmål:
for 11 år siden tok jeg abort. min nåværende kjæreste som jeg skal ha barn med vet ikke om dette og jeg ønsker heller ikke at han skal vite. aborten fremkommer på helsekortet og nå skal vi på ultralyd. er det sånn at jordmor kan komme til å nevne dette/stille spørsmål til dette? synes dette er privat sak..

Svar:
Jeg forstår godt ditt dilemma. Du er ikke alene om dette. Noen velger av samme grunn å ikke oppgi mer enn hva de selv ønsker skal stå på helsekortet.
Det pleie ikke å bli snakket om tidligere provoserte aborter på UL, men du kan aldri vite. Dersom du ikke ønsker at dette skal nå din partner kan du evt. ta kontakt med UL avdelingen på forhånd. Du må på en måte forsikre deg om at vedkommende som skal utføre undersøkelsen mottar denne informasjonen.
(Det  er ikke uvanlig at dagnes kvinner har en eller flere provoserte aborter) Kanskje skal du vurdere på nytt om du skal dele det med han. Det er trist om en fin opplevelse som UL er  for dere som par skal ødelegges av din engstelse.
Hilsen Monica.