Spørsmål:
heisann! jeg er i uke 35 nå og har de siste 4 dagene hostet så mye til jeg har kastet opp... er dette et tegn på at noe snart vi skje eller bruker de fleste å være plaget med det? hilsen en bekymret første gangsfødende..

Svar:
Hoste har nok ikke noe med svangerskapet å gjøre, men man ser av og til gravide som "hangler" lengre enn normalt, og som kan slite med rester etter en forkjølelse eller lignende. Immunforsvaret er noe redusert i svangerskapet for å kunne akseptere den lille medpassasjeren.
Når man blir forkjølet og får en hoste som din er det ikke uvanlig at man også kan kaste opp. Mageinnholdet blir værende lengre i magen hos gravide, det er plassmangel og kvalmen er ofte ikke så langt unna når man blir sliten, trøtt og utilpass.
Det du nå opplever er altså å ikke et tegn på at fødsel er like rundt hjørnet. Det er heller ikke en normal tilstand hos gravide.
Ønsker deg god bedring. Godt du har noen uker igjen til du skal føde.
Hilsen Monica.