Spørsmål:
hei jeg er nå 15 uker på vei og jeg har altid hatt stor trang til og drikke mye vatten og nu når jeg er gravid har det vert enda større det er så ille nu att vist ikke jeg drikker en go del vann jevnlig så får jeg veldig vondt i høyre side og dette er jeg litt bekymret for, ettersom jeg har hørt ganske mye om att man kan få nyresvikt når man er gravid og lurer derfor veldig mye på om att det kan vere noe slikt som gjør slik att jeg har får så vondt vist att jeg ikke drikker mye vann hele tiden,og det hjelper ikke om jeg drikker noe annet enn vann, det er nemelig bare vann som hjelper, jeg har to barn fra før og når jeg gjik gravid med dem så hadde jeg også større vannbehov men fikk aldrig ondt slik som jeg gjør nu vist att jeg ikke drakk vann på noen timer. håper att jeg kan få noen råd eller tips om hva du tror det kan vere og om jeg har noen grunn til og vere bekymret for dette, takker for en fin side med mye nyttig innehold. hilsen jente24

Svar:
Svar: Jeg vil råde deg til å ta opp dette problemet med jordmor/legen du går til kontroll hos. Ta med deg en urinprøve og få sjekket om du har en urinveisinfeksjon, evt. få en ordentlig kontroll.
Det er heldigvis ikke vanlig at gravide får nyresvikt. Jeg tror ikke du behøver å bekymre deg for det, men det er riktig at gravide kan få oppvekst av bakterier i urinen fordi den ikke flyter så lett som vanlig fra nyren til blæren og videre ut. Det hender også at gravide ikke får symptomer som svie ved vannlating, hyppig vannlating og lignende, en såkalt ”stum” infeksjon. Det er en av grunnene til at urinprøve må leveres på hver kontroll. Dersom slike stumme infeksjoner ikke blir oppdaget og behandlet i tide, kan det føre til nyreskade.
Håper du blir får hjelp til å finne ut av dette. Takk for hyggelig tilbakemelding. Det er fint at siden også kan brukes som helseopplysning.
Hilsen Monica.