Spørsmål:
hei igjen vær så snill å svar meg.... det viser seg at jeg er gravid, men var magesyk (sterk diare og oppkast)i ett døgn etter eggløsning. Hadde ingen feber. Det er mest sannsynlig noro-virus (i og med at det går myyyyyyyyyyyye av det på sykehjemmet hvor jeg jobber). Kan dette skade det befruktede egegt på noen måte? er bekymret

Svar:
Alle gravide ønsker å være 100% friske gjennom svangerskapet, noe de færreste dessverre opplever.
Norovirus som alle snakker om er egentlig god gammelsdags omgangsyke. 80-85 % av all omgansyke i Europa er forårsaket av Noroviruset.
Det er svært smitsomt.
Når du ikke har hatt feber oooog kun vært syk et døgn høres det svært fredlig ut.
Husk god håndhygiene. Såpe og vann hjelper best overfor dette viruset. Ikke sprit.
Smittes via oppkast, avføring og spytt. ( tenk på håndtak eller rom med air condition)
Regel:
Drikk et glass vann etter hvert do besøk. På den måten opprettholdes væskebalansen.
Vann er det beste. Evt. tilsett 1/2 ts salt pr. liter vann og litt sukker.
Solbærsirup som blandes svakt og tilsettes salt er også bra.
Det samme er lactobacillus som finnes i biola og yoghurt .
Du er smittsom i to døgn etter siste oppkast.
Lykke til videre!
Hilsen Monica-