Spørsmål:
hei. jeg er nå 16 uker på vei og har ingen symtomer på at jeg er gravid, hvorfor kjenner jeg ikke barnet? Jeg var hos lege på 12 ukers kontroll og fikk ikke høre hjertelyden, er det normalt? jeg vil så gjerne få en bekreftelse på at barnet lever, har hatt vondt i magen i ca 1 mnd. hva skal jeg gjøre? håper du kan hjelpe meg.

Svar:
Det er nok bare slik det er før du har vært på Ul og sett barnet med egen øyne, eller før du kjenner barnets bevegelser.
Det er ikke uvanlig å ikke høre fosterlyd i uke 12. Det betinger at livmoren må være godt over symfyse benet, noe den ofte ikke er 12 uek.
(Vi snakker dessuten om sv.sk uker. Kanskje var ikke fosteret mer en 10 uker på den tid, og 14 nå.)
Slipp gleden frem og se frem mot UL. Kanskje får du et spark før den tid også!
Lykke til.
Hilsen Monica.