Spørsmål:
Hei Jeg har en datter på 4 mnd og jeg full ammer. Jeg har fått mini pillen av legen min og hun sa jeg bare kunne starte med den med en gang. Men når jeg leser i brosjyren står det at jeg må vente med å begynne på den til første dag etter siste menstrasjons dag.... Jeg har ikke fått tilbake mensen... hva skal jeg gjøre? høre på legen eller p-pillen? Det står også at ved bruk av denne pillen øker faren for brystkreft?? bør jeg holde meg unna denne pillen? (Cerazette)

Svar:
Cerazette kalles ikke en mini pille, men en østroge fri p-pille. Fordi den ikke inneholder østrogen kan den brukes av kvinner som ammer.
Det er helt riktig som legen din sier. Du kan staret når som helst. Det kan kvinner om ikke ammer også gjøre, men da må de bruke annen prevensjon i 7 dager for å oppnå pillens sikkerhet.
Alle medikamenter har bivirkninger som produsenten er pliktig til å opplyse om.
Sjansen for brytkreft er likevel minimal dersom du er en frisk kvinne.
Om du ikke ønsker å bruke hormonell prevensjon finnes det andre metoder.
Hilsen Monica.