Spørsmål:
hei jeg måtte bare spørre deg om du hadde noe råd til meg som sliter veldig mye med migrene under graviditeten. jeg hadde det før jeg ble gravid men dessverre er de blitt sterkere og varer lengere ca 3- 4 dager.. ellers går jeg alltid med en svak hodepine hverdag som slår ut som migrene etterhvert og som sagt varer i mange dager. før tok jeg migrene tabletter men nå som jeg er gravid får jeg ikke ta de.vet du noe eventuelt kiropraktor eller fysio eller akupunktur kunne jeg prøve. fastlegen min han kommer ikke med noe forslag. ellers plages jeg med leddsmerter i høst og vinter vær de tar jeg smertestillende som nå kan ikke ta de tablettene heller. paragin forte og andre vanlig tabletter hjelper ikke meg med migrene eller leddsmertene... så det er mange dager jeg vrenger med i smerter og vet ikke mitt arms råd.. vet du noe jeg kan gjøre med disse smertene? ellers har jeg begynt å få stiv nakke som jeg typper siden jeg er anspent pga alle disse smertene. jeg er gravid i uke 16 og har en gutt på 8 og to ste sønner til oss hver anna uke. dessverre mine problemer påvirker hele familien.. jeg tremger virkelig hjelp !!takk

Svar:
Det høres ut som om du har strevsomme dager med så mye smerter og ubehag.
Jeg vil foreslå for deg at du finner en akupunktør( med medlemsskap i NAFO) som betyr at hun/han har den godkjente utdanningen.
Akupunktur er ofte en god behandlingsform ved migrene og som smertelindring.
Du kan også få gode råd og livsførsel og kosthold.
Hvordan vi lever og hva vi spsier påvirker oss i mye større grad enn mange er klar over.
Akupunktur er dessuten helt ufarlig og uten bivirkninger i svangerskapet.
Det er svært viktig for deg at du holder deg i god fysisk form. Finn aktiviteter som passer deg og som du klarer å gjøre.
Ønsker deg god bedring og håper du får det bedre.
Hilsen Monica.