Spørsmål:
Jeg har en jobb hvor jeg må bære ganske tungt. Jobber med sko og får god del paller med esker hver uke. Jeg er butikk sjef og pleier å løfte å styre og ordne på jobb. Dette er jo en stooor del av jobben min så føler at vanskelig i forhold til at jeg er 6uker på vei i svangerskapet. Barnet er det aller viktigste for meg, og jeg lurer veldig på hva jeg skal gjøre??? Kan du hjelpe meg?

Svar:
Det viktigste du kan gjøre er nok å prøve å tenke nytt.
Hvordan kan du fortsette med jobben på en annen måte?
Det finnes vel hjelpemidler slik at du ikke behøver å bære så mye, evt. ta mindre med pr. gang. Kanskje har det vært gravide kvinner før deg i jobben. Hva gjorde de da? Snakk evt. med butikkeier.
Kan du evt. delegere de tyngste jobbene og gjøre annet arbeid selv?
Når magen vokser vil det ofte gi naturlige begrensninger i forhold til fysisk aktivitet/jobb. Det er bra du er i forkant.
Lykke til med omorganiseringen!
Hilsen Monica.