Spørsmål:
Hei! Fikk en sønn i April og tok celleprøve av livmor ved 6 ukerskontroll. Fikk resultatet at det var celleforandringer og må ta ny prøve om 6 mnd. En annen i barselgruppen min har fått samme resultat. Er dette normalt etter graviditet/ fødsel? Er det noe man bør bli urolig av? Tenker veldig mye på dette.

Svar:
Svangerskap og fødsel disponerer ikke for celleforandringer.
Påviste celleforandringer betyr ikke at dette nødvendigvis vil utvikles videre. På neste kontoll kan f.eks.prøven være helt i orden.
Det beste med et screening program som dette der det anbefales en prøve fra livmorhalsen 3. hvert år av kvinner mellom 25-70 år, er at dersom det oppstår celleforandringer kan dette oppdages tidlig og følges videre opp.
Forstår at du tenker på dette, men det er liten grunn til virkelig å engste seg.
Hva med å tenke motsatt; "Så bra at det blir oppdaget".
Nyt livet med sønnen din og unn deg glade dager!
Fortsatt god sommer.
Hilsen Monica.