Spørsmål:
Hei. Er nå 6 dager på overtid. Kom en del slim for noen dager siden. Siden det har jeg hatt en del utflod. Men nå siden igår er det som kommer mer som blodvatn. Ingen lukt på det heller. Hva kan dette være? Bør det sjekkes?

Svar:
Ja det synes jeg du skal gjøre.
Det er imidlertid ikke uvanlig med rikelig utflod på slutten av svangerskapet. Av og til kan utfloden være tyntflytende og forveksles med fostervann. Ved vannavgang som også kan komme dråpevis vil underbuksen/truseinnlegg/bind etterhvert bli gjennomtrukket og våt. Det skjer sjelden ved vanlig utflod.
Vannavgang kan også være blodtilblandet og vil oppleves mer som blodtilblandet vann.
Om man ikke har kjent lukten av fostervann kan det være vanskelig å kjenne om det i det hele tatt er  lukt på det som kommer. Utflod lukter syrlig og er mer kjent.
Lykke til! Dette er spennende. Kanskje er du snart i fødsel.
Hilsen Monica.