Spørsmål:
Hei. Jeg er nå 16+4 å lurer på en ting. For ett par dager siden opplevde jeg at jeg ble litt våt i trusen da jeg reiste meg opp. Andre gangen det kom samme dag, kom det litt mye synes jeg da. Det kjentes ikke ut som at jeg tisset på meg. Jeg kjente bare at jeg ble våt. Det luktet ingenting av det. Hva tror du det kan være? Tusen takk for en kjepe fin side.

Svar:
Blir man ufrivillig eller ukontrollert "våt" i trusen i svangerskapet skal man alltid være obs og tenke mulig fostervann.
Det betyr ikke at alt som oppleves vått eller fuktig er fostervann.
Det kan være rikelig utflod som noen ganger er tyntflytende nesten vanndig.
Det kan være også være urin uten at man har merkert det.
Husk:
Utflod lukter syrlig.
Urin lukter urin(men om det er svært uttynnet behøver det ikke lukte så mye).
Fostervann har en helt spesiell lukt, kalt vammel.
Er du i tvil ta alltid konakt med jordmor/lege/fødeavdeling.
Ikke ta av deg det våte bindet/ buksen. Ta det med til undersøkelsen.
Vannavgang kan skje dråpevis eller som en stor dam.
Takk for hyggelig tilbakemelding.
Hilsen Monica.