Spørsmål:
Hei. jeg er gravis i uke 37 og har en tid vært plaget med at jeg er helt kvit på ytterste kjønnsleppene, fra toppen og ca 1-2 cm nedover.. det klør ikke og gjøt ikke vondt, men lurer på hva dette er, og om det kan være skadelig for barnet... Kjennest litt ut som en avlang blære....Har gjennom hele graviditeten hatt utrolig mye utflod og må bruke truseinnlegg hele tida, kan dette være grunnen??? er det noe jeg kan smøre på for å bli kvitt det??? synest det er pinelig å spørre lege/jordmor om dette.... Håper på svar!!!!

Svar:
Hei!
Jeg vil tro at vevet ikke er så godt oksygenert som vanlig helt ytterst som du beskriver og av den grunn bli blekt. Livmoren er stor og tung og gir en slags stase i nedre del av mageregionen. Dette er en "normal tilstand"for svangerskap. Noen kvinner får hevelser i kjønnsleppene av samme grunn.
Siden du ikke har smerter eller annet ubehag kan du slappe av og vite at dette går over, evt. forsøke med litt massasje for å bedre sirkulasjonen.
Det vil ikke påvirke barnet.
Det er nomalt med økt utflod i graviditeten. På slutten av svangerskapet opplever en del kvinner at det blir rikelig, nesten vannaktig og fører av og til til usikkerhet om vannet har gått?
Lykke til med innspurten!
Hilsen Monica.