Spørsmål:
hei, jeg er nå kommet inn i uke 25, og føler meg konstant trøtt og sliten. Jeg sliter med å konsentrere meg og føler jeg kan legge meg kl 20 om kvelden. Jeg er heller ikke uthvilt når jeg våkner om morgenen. Kan jeg ha lav blodprosent, eller kan det være andre ting som er årsaken? Jeg spiser sunt og nok(tror jeg). håper på svar!

Svar:
Det er trist , men dessverre ikke uvanlig for gravide småbarns mødre i jobb å være konstant sliten. Er det derimot  ditt første barn du venter er det mer uvanlig at trøttheten ikke slipper taket nå etterhvert.
Ta det opp på neste kontroll og sjekk om det ble tatt et jernlager av deg på første svangerskaps kontroll, evt. få sjekket blodprosenten nå.
Et godt vitamin og mineraltilskudd bør du også unne deg.
Men hva med mosjon og frisk luft, - får du nok av det?
Prøv om du kan finne ut på hva som gjør deg godt, hva som stimulerer deg og gjør deg glad - og gjør det!
Vi kan bli trøtte av så mangt. Mangel på varisjon, på å hele tiden henge i stroppen, på å tilfredstille alle andres krav og forventninger. Kanskje har du bare behov for å ikke gjøre noe? Det er lurt og viktig å lytte til kroppen, særlig i denne fasen.
Håper du får en fin høst i eget t tempo!
Hilsen Monica.