Spørsmål:
Hei! Jeg håper du kanhjelpe meg litt her! etter mitt forje svangerskap måtte jeg operere bort litt av livmortappen pga celleforandring. etter fødsel.( for ca 2 år siden)det ble påvist celleforandring før jeg visste at jeg var gravid.jeg var hos jordmor for noen uker siden og hun skulle sende inn en søknad til sykehuset for en sjekk i min uke 28. da lurer jeg på, hva som blir sjekket og hvorfor? jeg har lest at man kan føde tidligere pga koniseringen, og i verstefall senabortere!!!jeg ble kjempe bekymret når jeg leste dette, og er redd for å miste barnet. nå er jeg i uke 25 og håper jo på å få fødet så hun overlever! er det stor sjans for å føde tidlig og hvorfor?? håper på svar =) klem...

Svar:
Det som sjekkes er lengden på livmorhalsen og om den er lukket/begynnende åpen. Dette gjøres med en vaginal UL nettopp for å forhindre en for tidlig fødsel.
Det er svært sjelden at en ukomplisert conisering byr på problemer i svangerskapet med mindre størsteparten av livmorhalsen er fjernet. (Det blir kvinner i såfall informert om i forbindelse med inngrepet)
Det er derfor liten grunn til at du skal gå rundt og være redd for å miste barnet.
Har du en tung fysisk jobb bør du snakke med jordmor/legen om en evt. sykemelding/svangerskapspenger.
Lykke til videre! Hold fokus på det friske.
Hilsen Monica.